التخطي إلى المحتوى
تعليق غير متوقع من شوبير بعد توقيع عقوبة اضافية على الزمالك بسبب شيكابالا

صرح الإعلامي الرياضي، ولاعب الأهلي السابق، أحمد شوبير، على القرار التي تم اتخاذه من المحكمة الدولية، بتوقيع غرامة جديدة على القلعة البيضاء، تسدد لنادي سبورتنج لشبونة البرتغالي، وذلك في القضية المثارة بخصوص قائد الزمالك محمود شيكابالا.

وتحدث شوبير في البرنامج الإذاعي الذي يقدمه حارس الأهلي السابق، حيث قال: ” أصدرت المحكمة الرياضية حكمََا جديدََا على نادي الزمالك بتوقيع غرامة إضافية قيمتها 400 ألف دولار تسدد لنادي سبورتنج شبونة، وذلك في القضية المشهورة بخصوص لاعب وقائد الفريق محمود شيكابالا، وذلك بعد تخلفه عن سداد المستحقات المتأخرة لدي النادي البرتغالي”.

وكشف شوبير:” اللي بيحصل ده كله بسبب الدلع اللي كان مدلعه مسؤول سابق في الزمالك من قبل مسؤول سابق ايضََا في اتحاد الكرة، وده اللي خلي الزمالك َصل للمرحلة اللي هو فيها دي، هما كانو فاكرين أن التعامل مع المحكمة الرياضية والاتحاد الدولي زي التعامل مع اتحاد الكرة السابق، عشان كده كانو يتجاهلو أحكام الفيفا والمحكمة الرياضية وده اللي سبب كل اللي بيحصل حاليََا”.

وشدد شوبير:” البعض كان فاكر إن الأمور بتمشي بالسذاجة كده، لكن ده عيب كبير في تطبيق القانون على ناس وناس لا، واللي حصل ده مش على الزمالك بس “.

واختتم شوبير:” عندما يذهب الجميع إلى الفيفا الأمر بيكون مختلف تمامََا، الزمالك بيدفع التمن في الوقت الحالي، كل الفرق اتحركت من القيد في الوسم ده، في ناس فاكره نفسها أقوى من القانون”